موضوعات خاص در نورپردازی
مقالات

موضوعات خاص در نورپردازی

موضوعات خاص در نورپردازی

موضوعات خاص

 در این مقاله قصد داریم در مورد موضوعات خاص در نورپردازی صحبت کنیم که شامل موارد زیر می باشد.

توصیه میشود قبل از مطالعه ی این مقاله، مقاله ی (نور چیست؟) را مطالعه نمایید.

کپی برداری

موضوعات خاص در نورپردازی : هدف عمده در کپی برداری از موضوعات تخت مثل عکس، طرح، و غیره، ایجاد نورپردازی کاملا یکنواخت عاری از انعكاسات سطح موضوع است. بهترین شیوه کار را نشان می دهد، کار با دو فلاد، هریک حدود ۳۰ درجه به سمت لبه دورتر موضوع. پوشاندن اطراف دوربین با مقوای مشکی از انعکاس قسمت های براق دوربین جلوگیری کرده و دیدن منظره یاب را آسان می سازد. با دقت حتی می توان عکس های قاب شده زیر شیشه را نیز به همین روش کپی کرد.(برای درک کام تر این مطلب مقاله فیلتر های پولاریزه را مطالعه کنید.)

توجه داشته باشید که چنین چیدمان نوری برای نورپردازی پس زمینه هایی که می خواهید روشنایی خوب یکنواخت تختی داشته باشید نیز بسیار مناسب است. اگر پس زمینه شديدة منعکس کننده باشد، می توانید زاویه چراغ ها را تا ۴۵ درجه افزایش دهید.

کار مکرو

بعضی مواقع در عکاسی از فواصل بسیار نزدیک نیاز به روشنایی تخت از جلو دارید تا تمام جزئیات ظریف یک سکه، یا امثال آن را نور دهید، یا برای روشن کردن چند بخش فرورفته همچون سازه یک ساعت یا نقشه الکترونیکی، پاره ای مواقع چاره کار یک فلاش حلقه ای است، اما می توان با یک قطعه شیشه تمیز، نازک و شفاف جای گرفته در زاویه ۴۵ درجه بین لنز و موضوع نیز کار کرد.

یک چراغ اسپات با اسنوت یا منبع نور تند مشابه ای در زاویه ۹۰ درجه نسبت به یک طرف شیشه قرار دهید تا انعکاس آن به سمت موضوع هدایت شود، یعنی اشتراک در محوری واحد بالنز. (مقاله ی مربوط به این بخش را مزالعه نمایید تا  به درک بهتری دست یابید.)

(منابع نوری و چگونگی استفاده از آنها.)

موضوعات شفاف / نیمه شفاف

برای ظروف شیشه ای، و امثال آن، بیشتر مواقع بهترین روش، نور دادن از پشت موضوع است. یا میتوان از یک پس زمینه بزرگ سفید در پشت موضوع استفاده کرد و تمام نور یکنواخت شده را به سمت آن داد، یا می توان نورها را مستقیما از کناره ها یا پشت به موضوع شیشه ای داده تا پس زمینه تاریک بماند. اولی یک خط خارجی تیره به شیشه در مقابل یک زمینه روشن غالب میدهد. دومی یک خط خارجی سفید در مقابل تیرگی زمینه ایجاد می کند. اگر ظرف شیشه ای دارای سطحی براق باشد می توان این کیفیت را با اضافه کردن یک منبع نور مستطیل شکل از نزدیک و جلوی موضوع نمایش داد، به سادگی می توان به نمود عینی انعکاس از یک پنجره رسید.

سطوح انعکاس بالا

موضوعاتی با سطوح آیینه مانند همچون کاسه، قاشق یا سینی نقره یا کروم صیقلی مشترب این موضوعات تمایل به انعکاس تمام استودیو با جزئیات خود را ایجاد می کنند. کامل دارند، بدین ترتیب شکل خود را مغشوش می سازند.

می توان آنها را با یک افشانه (اسپری) مات کننده (یا از تهیه کنندگان وسایل حرفه ای عکاسی مثل تنال یا یک اسپری سر معمولی) آغشته کرد اما احتمالا رویه ای مات را نشان خواهند داد تا براق.

بهترین روش محصور کردن موضوع

بیشتر مواقع بهترین روش محصور کردن موضوع در یک خیمه نیمه شفاف بزرگ، ترجیحا یکپارچه، هم چون یک کیسه زباله سفید یا یک گوی پلاستیکی سفید است، یا سرهم کردن خیمه با پارچه وال یا کاغذ کالک. سوراخی فقط به اندازه خروج لنز دوربین ببرید، فراموش نکنید هرچه فاصله کانونی لنز بلندتر باشد می توان عقب تر قرار گرفت، لذا انعکاسی کوچکتر و بسیار مخفی تر ارائه شود.

پوسته خارجی خیمه را با استفاده از زمان نوردهی چند ثانیه ای نقاشی کنید چند فلاد روشن کنید، یا یک فلاد تک را روی این سطح حرکت دهید، تا آن را تماما با نور در یک زمان نوردهی چند ثانیه ای نقاشی کنید.

مقالات مرتبط:

انواع فیلتر ها و چگونگی کارکرد آنها در عکاسی

فیلتر های رنگی در عکاسی سیاه و سفید

نورپردازی کاملا کنترل شده

انواع نورپردازی

لوازم جانبی نورپردازی

بیشتر بخوانید

نور چیست
نور چیست
سایه ها در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی
سایه ها در عکاسی

نمونه کارها

عکاسی از نمای ساختمان
عکاسی از نمای ساختمان
عکاسی از نمایشگاه
عکاسی از غرفه نمایشگاهی
عکاسی تبلیغاتی از دارو
عکاسی تبلیغاتی
عکاسی صنعتی از پیچ و مهره
عکاسی صنعتی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *