انواع قطع دوربین،قطع بزرگ، متوسط یا کوچک؟​

انواع قطع دوربین

قطع بزرگ، متوسط یا کوچک؟
 هرچه قطع دوربین بزرگ تر باشد کیفیت تصویر نهایی افزایش می یابد – قدرت تفکیک بهتر، طرح دانه ای کمتر، درجات دقیق تر و درجه بندی بیشتر رنگ.

قطع بزرگ، متوسط یا کوچک؟

قطع بزرگ، متوسط یا کوچک؟
1- هرچه قطع دوربین بزرگ تر باشد کیفیت تصویر نهایی افزایش می یابد – قدرت تفکیک بهتر، طرح دانه ای کمتر، درجات دقیق تر و درجه بندی بیشتر رنگ. به عنوان مثال، قطع ۴۶۵ اینچ، سطحی معادل ۱۳ برابر قطع ۳۵ میلی متری معمولی دارد؛ می توانید تا ۲۰×۱۶ اینچ (۵۰*۴۰ سانتی متر) قبل از افت کیفیت آن را بزرگ کنید در حالی که این حد برای ۳۵ میلی متری ۴۶۶ اینچ (۱۰۸۱۵ سانتی متر) است. وقتی اقدام به چاپ عکس های بزرگ نمایشگاهی کنید این اختلافات به وضوح دیده میشوند.
2- عکس های گرفته شده با دوربین های قطع کوچک دارای عمق میدان بیشتری نسبت به دوربین های قطع متوسط و بزرگ هستند (با لنزهای استاندارد هریک، و عدد دیافراگم ثابت)، حتی زمانی که به یک اندازه بزرگ شده باشند. به زبان دیگر، با یک دوربین قطع کوچک می توان با دیافراگم بسیار باز تری عکاسی کرد و همان عمق میدانی را به دست آورد که دوربین قطع بزرگ با دیافراگم بسیار بسته تر میدهد.
3- هرچه دوربین بزرگ تر باشد فاصله فیزیکی بیشتری بین شما و موضوع می افتد. دوربین کوچک آزادی بیشتری برای انتخاب نقطه دید می دهد، امکان تحرک بیشتری داده، تنظیم و استفاده از آن بسیار سریع تر است، و امکان گرفتن عکاسی متوالی سریع تری را فراهم می سازد. البته توجه داشته باشید از نظر بعضی از عکاسان کند بودن تنظیمات و سرعت کار دوربین های قطع بزرگ یک مزیت محسوب می شود، زیرا آنها را مجبور به گر عکس های نسنجیده شده می کند. همچنین توجه داشته باشید غالبا دوربین قطع بزرگ ب ا جدی تر از دوربین ۳۵ میلی متری گرفته می شود و این امر هنگام عکاسی از افراد مزیت بسیار بزرگی ست.
4- بیشتر مواقع دوربین های قطع کوچک از لنزهای سریع تری بهره می برند، به عبارت دیگر ا از دهانه دیافراگم باز تری برخوردارند، در میان سایر محاسن، تصویر روشن تر امکان عکاسی در نور کم را با سرعت های شاتر روی دست می دهد. دوربین های ۳۵ میلی متری از تنوع لنز و امکانات جانبی بی شماری نیز برخوردارند؛ جایی که تمامی موارد مشابه برای دوربین های قطع متوسط و بزرگ موجود باشد، قیمت های آنان بسیار بیشتر است. به عنوان مثال تعداد کمی لنز زوم برای قطع متوسط موجود است
5- بعضی مواد حساس به نور خاص صرفا برای دوربین های قطع بزرگ (فیلم تخت) ساخته می شوند. با داشتن نگه دارنده های فیلم تخت به راحتی می توانید نوع فیلم خود را عوض کرده، و تصاویر را جداگانه ظاهر نمایید. لیکن، حمل وسایل دوربین های قطع کوچک آسان تر است، و عکاسی و فرایند آن در حجم بالا بسیار راحت تر. هم چنین دوربین ۳۵ میلی متری برای گرفتن اسلاید مطلوب است.
6- دوربین های قطع بزرگ طیف گسترده ای از حرکات دوربین را برای کنترل تصویر ارائه میدهند.
7- اگراندیسورها، و اسکنرهای دیجیتال فيلم به تناسب بزرگ تر شدن قطع فیلم های مورد استفاده شان بسیار گران تر می شوند.

مسئله مهم دیگری که باید ملاحظه شود قالب قطع عکس است. تناسب ارتفاع به پهنا تاثیر به سزایی در ترکیب بندی تصویر دارد. اغلب قطع ها مستطیل اند، کادر ۳۵ میلی متری معمولی دارای نسبت 3 : ۲ است. در نگاه اول، قطع مربع برای کار به نظر ساده ترین می آید. هنگام کادربندی نیازی به انتخاب اشکال عمودی و افقی نیست. اما فاقد نیرویی در بالا پایین یا طرفین (عمودی یا افقی) است که خود این نیرو می تواند برای عکس کمک کننده باشد. به طور سنتی، عکاسان منظره با کادر افقی کار می کنند و عکاسان پرتره عمودی عکاسی می کنند؛ از این رو از کلمات پرتره و منظره (لندسکیپ) برای بیان قالب قطع استفاده می کنند – جالب است ببینید وقتی این قراردادها را بشکنید چه اتفاقی می افتد. بیشتر عکسها مستطیل اند، که مربوط می شود به روشی که انسانها جهان را می بینند. بعضی از عکاسان اشکال بیضی و دایره را امتحان کرده اند، که هنگام چاپ یا قاب کردن هم قابل اجراست.
البته، هنگام چاپ می توانید قسمت های ناخواسته تصویر را ببرید، ولی متوجه خواهید شد ساختار قطع اصلی دوربین همچنان بر تصویر سازی شما حاکم است. بعضی از عکاسان برش تصویر نگاتیو را نمی پسندند، و چاپ تمام کادر نگاتیو را ترجیح می دهند. همین طور قطعا بعضی قالب ها برای ترکیب بندی موضوع درون شان راحت تر است. تعداد کمی از دوربین های پانورامای زاویه باز فیلم رول نسبت ۲ : ۱ و یا حتی ۳ : ۱ ارائه می دهند.     برای چاپ این نگاتیوهای باریک و بلند، تا ۱۷*۶ سانتی متر، نیاز به آگراندیسورهای قطع بزرگ است. نگاتیوهای ۳۵ میلی متری و ۹*۶ سانتی متر عکس هایی با تناسب ابعاد ۱.۵ : ۱ ارائه می دهند، که به تناسب ۱,۶۱۸: ۱ مورد ادعای هنرمندان و معماران رنسانس به عنوان قطع مطلوب (مرجع: تقسیم طلایی) نزدیک است. نگاتیوهای 4*5 و 8*10 اینچ دارای تناسب ۱,۲۵ : ۱ هستند.
در این شکی نیست که دوربین های خاصی برای کارهای مشخصی مناسب اند، و مهم تر از آن، دوربین های مختلف می توانند آثار متفاوتی بر مشتری یا سوژه(ها) بگذارند. شما باید سعی کنید مناسب ترین دوربین برای کار تان را انتخاب کنید، یعنی آن که بهترین نتایج را بدهد نحوه واکنش سوژه (ها) یا مشتری به دوربین شما می تواند بر کیفیت عکس های تان مؤثر باشد؛ بنابراین انتخاب تجهیزات تان باید متأثر از این آگاهی باشد. وقتی از یک دوربین قطع کوچک استفاده کنید یک عکاس خبری یا آماتور دیده می شوید این ممکن است به نفع یا ضرر کار شما باشد. وقتی سفارشی برای گرفتن عکس تجاری دریافت نمایید و با وسایل دوربین ۳۵ میلی متری کار کنید که بی شباهت به دوربین خود مشتری نیست، نتیجه نسبت به وسایل قطع متوسط یا بزرگ تخصصی نما کمتر تأثیرگذار است.
مطالعه چگونگی کارکرد انواع دوربین های مختلف با ویوکمراها شروع می شود. گرچه امروزه به دلیل وسایل پیشرفته قطع متوسط و کوچک کمتر استفاده دارند، اما به هیچ وجه متروک نیستند، و کارکرد با آنان نیز به طور غلط اندازی ساده به نظر می رسد. چیز کمی درون آن پنهان است، و دیدن نحوه کارکرد اجزای اصلی با هم ساده است.

تیزر تبلیغاتی

ساخت تیزر تبلیغاتی از کیس کامپیوتر
تیزر تبلیغاتی کیس کامپیوتر
تیزر تبلیغاتی اجاق گاز

بیشتر بخوانید

کنتراست
کنتراست
نور چیست
نور چیست
سایه ها در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی
سایه ها در عکاسی
رنگ در نور
رنگ در نور

نمونه کارها

عکاسی از نمای ساختمان
عکاسی از نمای ساختمان
عکاسی از نمایشگاه
عکاسی از غرفه نمایشگاهی
عکاسی تبلیغاتی از دارو
عکاسی تبلیغاتی
عکاسی صنعتی از پیچ و مهره
عکاسی صنعتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *