تاکید و حرکت کادربندی در عکاسی

تاکید و حرکت کادر بندی

تاکید و حرکت کادر بندی

تأکید

در این مقاله قصد داریم در مورد تاکید و حرکت کادربندی در تصاویر صحبت کنیم. توصیه میشود که قبل از مطالعه ی این  مقاله ، مقاله ی ترکییب بندی و تناسب در تصاویر را مطالعه نمایید. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید باشد.

سعی کنید اطمینان حاصل نمایید هرچه در کادر ( کادربندی ) است به نحوی مکمل و تأیید (تا کمرنگ کننده یا مغشوش کننده) موضوع اصلی است.

مشکل اینجاست که عکاسی تمایل به ثبت هرچه بیشتر دارد، لذا باید قادر به تأکید بر عنصر (یا عناصر اصلی انتخاب شده متناسب با بقیه عکس باشید. شیوه های خوب آزمایش شده متعددی در این مورد وجود دارد. یکی انتخاب نقطه دیدی است که خطوط درون عکس به موضوع اصلی منتهی شوند. هم چنین می توان مرکز توجه بارزی با نمایش شکست افق یا هر طرح خطی قوی دیگری ایجاد کرد.

نشان دادن عنصر اصلی …

روش دیگر برای تأکید، نشان دادن عنصر اصلی در مقابل یک پس زمینه، با کادربندی با پیش زمینه ای، دارای کنتراستی شدید از درجه یا رنگ است. به علاوه انتخاب نورپردازی مهم است، و فنون دوربین نیز جهت بیرون کشیدن موضوعات از محیط اطراف کمک کننده هستند. اگر موضوعات در فواصل مختلف هستند از عمق میدان کم استفاده کنید؛ اگر یکی نسبت به دیگری حرکت دارد حرکت افقی (پننینگ) را امتحان نمایید.

قانون یک سوم

یک راهنمایی برای قوی ترین قرار گیری موضوع اصلی در کادر وجود دارد، معروف به قانون یک سوم در این روش یک شبکه فرضی بر عکس قرار می گیرد، چهار تقاطع خارج از مرکز شکل خواهند گرفت که مکان هایی قوی به حساب می آیند.

(یک سرمشق مشابه که به وفور در معماری و نقاشی کلاسیک استفاده شده و تعادل طلایی نام دارد، از تناسبات ۵ : ۸ به جای ۱۰۲ استفاده می کند)، از مراجع دیگر در ارتباط با تأکید عبارت اند از نظریه پونکتوم (نکته) رولان بارت در عکس (کتاب اتاق روشن نوشته رولان بارت را بخوانید) و نظریه لحظه قطعی، کارتیه برسون در مورد قابلیت کادر برای جلب توجه بیننده به نقطه خاصی از کادر همیشه چنین سرمشقی را به خاطر داشته باشید، مانند کار کردن صرف با لنز نرمال، اجازه ندهید که محدود کننده یا مانع سبک شما شود.

بعضی مواقع اگر عنصر اصلی در مرکز، یا در امتداد حاشیه قرار گیرد، رسمیت یا کشش تصویر بیشتر به کار می آید. همچنین احتمال دارد برای یک عکس دو نقطه تأکید ایجاد کرد، و برای جلب توجه آنها را در دو منتهی الیه کادر قرار داد تا بیننده از یکی به دیگری مرور و مقایسه ای کند و حسی از فاصله و فضا ایجاد گردد.

تغییرات دیجیتال

البته به کمک ایجاد  تغییرات دیجیتال می توان اشیاء را درون عکس و در کل محدوده آن برید و حرکت داد یا کلا حذف کرد: البته ابتدا باید به مهارت های ترکیبی دقیقی دست یابید تا قادر به این نوع تغییرات بدون لو رفتن موضوع شوید.

حرکت کادربندی

کادربندی : می توان تأثیر موضوعات متحرک را با ترکیب بندی (برای مطالعه ی مقاله در مورد ترکیب بندی رو ی آن کلیک کنید.)  کس و انتخاب لحظه تغییر داد. کادر را یک صحنه تصور کنید. اگر حرکت در عرض کادر باشد و موضوع اصلی در یک طرف رو به داخل قرار گیرد تصویر ابتدای حرکت را به نظر می رساند. اما اگر موضوع رو به خارج کادر داشته باشد و تمام فضا پشت او قرار گیرد، به نظر می رسد همان موضوع فاصله را طی و حرکت را تمام کرده.

ترکیب بندی مورب

با ترکیب بندی مورب از یک سو به سوی دیگر کادر نمودی پویاتر و هجومی تر به حرکت دهید، خطوط افقی و عمودی موضوع را به هم قلاب کنید، و تا حد امکان آنها را همگرا نیز بگردانید. دقت کنید که هیچ خط قدرتمندی وجود نداشته باشد، با نوردهی آهسته ، و درصورت نیاز حرکت زوم پاپن، تغییرات دیجیتال امکان چنین اثراتی را بعد از عکاسی نیز فراهم می آورند.

لحظه انتخاب شده عکاسی از موضوعات متحرک و حالات سريع التغییر می توانند سازنده یا مخرب عکس باشد. واکنش سریع امکان انتخاب و ثبت یک لحظه قطعی را ایجاد می کند، جمع بندی یک واقعه یا وضعیت کامل این مورد ممکن است حالتی زودگذر باشد، یک حرکت کلیدی (مانند پاره کردن نوار خط پایان در یک مسابقه) یا فقط دو عنصر که زمانی کوتاه در یک کادربندی قرار گرفته و مجاورت آن ها دلالت بر چیزی دارد. عکاسی با چهار فریم در ثانیه تقریبا هر واقعه ای را پوشش می دهد. اما همچنان ممکن است لحظه حیاتی بین دو فریم بیفتد. هیچ جانشینی برای زمان بندی دستی دقیق وجود ندارد.

برش

برش می تواند عمل یا اتفاق مهمی را نیز برجسته کند. بیشتر عکاسان مستند موضوعاتی را پوشش می دهند که خیلی سریع حرکت می کنند، یا از رویدادی عکاسی می کنند که اتفاقات زیادی در آن می افتد، لذا عکسهای زیادی می گیرند تا لحظه مورد نیاز شان را ثبت کنند و در سیستم دیجیتال با یک نگاه (به ال سی دی دوربین) می فهمید که لحظه مناسب ثبت شده یا نه، البته وقتی انتخابا سرعت انجام می شود احتمال از دست رفتن عکس خوب هم هست. بارها اتفاق افتاده که عکاس پس از گرفتن عکس آن را بی ارزش دانسته، و سال ها بعد آن را در بازبینی مجدد یک عک موفق یافته.

مقالات مرتبط:

سبک های عکاسی

محتوا و معنا در سبک عکاسی

مگاپیکسل چیست؟

بیشتر بخوانید

نور چیست
نور چیست
سایه ها در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی
سایه ها در عکاسی

نمونه کارها

عکاسی از نمای ساختمان
عکاسی از نمای ساختمان
عکاسی از نمایشگاه
عکاسی از غرفه نمایشگاهی
عکاسی تبلیغاتی از دارو
عکاسی تبلیغاتی
عکاسی صنعتی از پیچ و مهره
عکاسی صنعتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *