مجموعه های لنز

مجموعه های لنز

مجموعه های لنز

در این مقاله در مورد لنز و مجموعه های لنز صحبت خواهیم کرد. لطفا مارا همراهی کنید.

لنز

وایدانگل:

بی شک لنزهای استاندارد (فاصله كانونی نرمال) بهترین کیفیت را نسبت به قیمت خود دارند. به دلیل حجم تولید بالا، ارزان تر بوده و حداکثر گشادگی روزنه آنها نسبت به وایدانگل ها و لنزهای فاصله کانونی بلند، همچنین زوم ها بازتر است. هرچند بیشتر عکاسان، بعد از مدتی ترجیح میدهند یک یا چند لنز اضافی داشته باشند. معمولا مفیدترین لنز دوم یک وایدانگل با میدان دیدی حدودا ۷۰ – ۸۰ درجه است. فاصله کانونی آن ۲۸ میلی متر برای قطع ۳۵ میلی متری (۴۰ میلی متر برای ۶۰×۶۰ میلی متر، یا ۹۰ میلیمتر برای 5*4 اینچ) است. با استفاده از لنزهای بازتر از ۸۰ درجه (فاصله کانونی ۲۴ میلیمتر برای یک ذوربین ۳۵ میلی متری) “تحریف وایدانگل” دیده میشود، موضوعات قرار گرفته در گوشه ها یا منتهی الیه لبه های عکس به طور محسوسی نمود کشیده و پیچیده می یابند . مانند داشتن پرسپکتیو شیب دار اضافی در آن نواحی، گرچه برای کمک به پوشش اثر می توان در ترکیب بندی این نواحی را با آسمان صاف، زمین یا سایه پر کرد.
خصوصیت دیگر لنز وایدانگل ارائه عمق میدان بیشتر نسبت به لنز استاندارد با همان دیافراگم است. این امر می تواند یک مزیت باشد، ولی جدا کردن قسمتهای مختلف موضوع را با فوکوس متفاوت دشوارتر می سازد. وایدانگل های بسیار قوی عملا نیازی به تنظیم فوکوس ندارند و همه چیز را فوکوس ثبت می کنند – از چند اینچی تا بینهایت. همچنین آنها خطوط افقی و عمودی نزدیک به لبه های عکس را به صورت مستقیم تصویر نمی کنند، مناسب لنزهای چشم ماهی .

فاصله کانونی بلند:

در حالی که لنزهای کوتاه برای وارد کردن بیشتر فضا در کادر مفید اند، لنزهای بلندتر
به شما امکان می دهند تا نسبت به لنز نرمال فضای کوچک تری از صحنه را انتخاب نمایید.
لنزی با فاصله کانونی بلند متوسط، مانند ۱۰۰ میلی متر بر قطع ۳۵ میلیمتری (۲۴ درجه) برای پرتره خوب است. این لنز امکان پر کردن کادر را با یک صورت از فاصله ۱٫۵ متری فراهم می آورد،که از پرسپکتیو شیب دار و حس حضور مسلط دوربین اجتناب شود. هر صحنه ای را که می خواهید از دور عکاسی کنید و اثر پرسپکتیو فشرده را نمایش دهید به لنزهای بلندتر نیاز دارید . موضوعاتی مانند دنیای وحش، فعالیتهای حرکتی سریع یا هر چیزی که نمیتوانید به آن نزدیک شوید.

کار در استودیو

برای کار در استودیو بر طبیعت بی جان، باز هم لنزهای فاصله کانونی بلند میانه دارای امتیاز است. به عنوان مثال، برای عکس های غذا، چنین لنزی به دوربین امکان عقب ماندن میدهد، اجتناب از هرگونه تحریف بیضوی بشقاب ها، بالای لیوان های نوشابه و غیره.
به طور کلی، لنزهایی با زاویه دید کمتر از ۱۸ درجه شروع به ساخت عامدانه مقیاس تناسبات غیرطبیعی بین نزدیک ترین و دورترین قسمت های عکس می کنند. این بیشتر شبیه آن است که موضوع از طریق تلسکوپ دیده شود تا مستقیم. هرچه فاصله کانونی بلندتر گردد، به تبع آن، کسب عمق میدان کافی دشوارتر می شود و باید از تکان دوربین هنگام عکاسی روی دست اجتناب کرد. به عنوان یک قاعده کلی طولانی ترین سرعت شاتر مطمئن برابر است با نزدیکترین عدد کسری به فاصله کانونی لنز، مثلا برای یک لنز ۲۰۰ میلیمتر آهسته تر از ۱/۲۵۰ ثانیه نباشد، برای یک لنز ۵۰۰ میلی متر سرعت شاتر 1/500 و الی آخر. لنزهای جدید دارای تثبیت کننده (استبیلیزر) تصویر به حل این مشکل کمک می کنند (به مقاله تثبیت تصویر مراجعه فرمایید)
در لنزهای تله فتوی بلندتر (بالاتر از ۳۰۰ میلی متر برای قطع ۳۵ میلی متری) اغلب مواقع کنتراست تصویر کمتر از یک لنز استاندارد است، به خصوص در کار منظره، جایی که موقعیتهای جوی بر فواصل بسیار دور نیز عوارض خود را به جا می گذارند. احتمالا مشابه قدرت تفکیک تصویر در عکس های گرفته شده از میان شیشه پنجره میشود. مشکل دیگر اندازه و وزن لنزهای فاصله كانونی بلند است. معمولا لنزهای بلندتر از ۵۰۰ میلی متر، خود لنز بر سه پایه یا تک پایه سوار می شود، و بدنه دوربین به آن متصل می گردد.
وسائل الحاقی به عنوان مبدل وایدانگل و تله فتو برای بعضی لنزهای تک لنز انعکاسی موجود است.

ابزار

یک ابزار وایدانگل جلوی لنز نصب میشود و معمولا ۴۰ درصد فاصله کانونی را کاهش می دهد. یک الحاقی تله بین لنز و بدنه نصب می شود و معمولا فاصله کانونی را دو برابر می کند. به شرطی که وسیله الحاقی تله، ابزاری چند عنصری و طراحی شده برای یک لنز خاص باشد، نباید افت کیفیت زیادی بدهد. یک مبدل تله (تله کانورتور) ۲* فاصله کانونی لنز را دو برابر می کند اما روشنایی تصویر را دو دیافراگم (استاپ) کم می کند. الحاقی های وایدانگل شدیدا متمایل به خراب کردن قدرت تفکیک تصویر در نزدیکی لبه های عکس هستند – همیشه باید با دیافراگم های کاملا بسته استفاده شوند تا قدرت تفکیک بهتری ارائه نمایند.

مقالات مرتبط:

روش های مراقبت از لنز

نکاتی در مورد لنز

لنز های عکاسی و انواع آن

دیافراگم و اعداد اف

تیزر تبلیغاتی

ساخت تیزر تبلیغاتی از کیس کامپیوتر
تیزر تبلیغاتی کیس کامپیوتر
تیزر تبلیغاتی اجاق گاز

بیشتر بخوانید

کنتراست
کنتراست
نور چیست
نور چیست
سایه ها در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی
سایه ها در عکاسی
رنگ در نور
رنگ در نور

نمونه کارها

عکاسی از نمای ساختمان
عکاسی از نمای ساختمان
عکاسی از نمایشگاه
عکاسی از غرفه نمایشگاهی
عکاسی تبلیغاتی از دارو
عکاسی تبلیغاتی
عکاسی صنعتی از پیچ و مهره
عکاسی صنعتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *