نگاتیو های رنگ زا
مقالات

فرایند نگاتیو های رنگ زا (رنگی و سیاه و سفید)

نگاتیو های رنگ زا

فرایند نگاتیوهای رنگ زا (رنگی و سیاه و سفید)

در مقاله ی قبلی در مورد فرایند نگاتیو های سیاه و سفید صحبت کردیم. در این مقاله نیز به مبحث نگاتیو های رنگ زا میپردازیم.

چه اتفاق می افتد؟

هر دو فیلم نگاتیو رنگی، و فیلم نگاتیو سیاه و سفید تصویر رنگینه (ادای ایمیج یا رنگزا کرموژنیک)) را می توان با مجموعه (کیت فرایند سی ۴۱ فرایند کرد. در محلول اول (ظهور رنگی) عوامل ظهور، یک تصویر نقره سیاه شکل می دهند.

اما این بار عوامل مصرف شده با جفتگرهای رنگینه (دای) واکنش نشان داده تا همزمان یک تصویر رنگینه رنگی در هر لایه امولسیون شکل گیرد. این واکنش به ظهور رنگزا معروف است.

در محلول بعد (پاک کننده ابلیچ )، عمل ظهور متوقف شده و نقره سیاه به هالید نقره تبدیل می گردد. تا به همراه تمام هالیدهای ظاهر نشده ثابت گردند. داروی ثبوت می تواند ضمیمه همین محلول باشد (که نام اش پاک کننده / ثابت کننده (بلیچ) فیکس میشود). یا ممکن است مرحله ای جداگانه پس از یک شست وشوی کوتاه باشد. اینک فقط تصاویر رنگینه باقی می مانند.

فیلم شسته می شود تا داروی ثبوت و تمام مواد حاصل جانبی محلول پاک شوند.

سرانجام بر اساس داروهای مورد استفاده، ممکن است قبل از آویزان کردن فیلم برای خشک شدن نیازمند فرو بردن در محلول تثبیت کننده (استبیلیزر) برای بهبود پایداری رنگینه و سخت کردن امولسیون باشند. بعضی کیت های داروی سی ۴۱ دومنظوره اند و امکان فرایند کاغذ رنگی (آرای ۴) را نیز دارند.

از آن جا که این مواد شیمیایی نیز سمی هستند باید با احتیاط کامل تحویل زباله جمع کن های شیمیایی شوند، نه این که چنان چه قبلا گفته شد در سینک خالی گردند، این کار در بعضی کشورها خلاف قانون است.

خطاهای مجاز فرایند

تمام این موارد در دمایی بالاتر از فرایند نگاتیو نقره انجام می شوند. هرچه دما بالاتر باشد، دقت بیشتری نیز لازم است، لذا استفاده از یک دستگاه تعدیل کننده مؤثر مانند ماری (ظرف پر از آب که تانک و بطری های دارو درون آن قرار می گیرند) یا فرایندگر گردونه ای (درام پروسور) و امثال آن ضروری ست.

عمل ظهور

عمل ظهور واقعا مرحله ای حیاتی ست. فیلم های نگاتیو رنگی فقط تحمل خطای بسیار محدودی در تغییرات عمل ظهور را دارند زیرا رنگ تصویر متأثر از غلظت و کنتراست است. تمام فیلم های نگاتیو سیاه و سفید رنگزا (کرموژنیک) و بعضی از فیلم های رنگی برای ظهور در زمان های بالاتر طراحی شده اند.

اینها را می توان برای جبران عکاسی با درجه بندی ایزوی بالاتر یا کمی) نوردهی بیش از حد، ظهور افزوده یا ظهور کاهش یافته (پول پروسیسینگ) داد. در صورت زیاده روی، در نتایج نگاتیوهای رنگی احتمال نمود سایه رنگهای (کست های متفاوت در سایه ها و نورهای شدید وجود دارد.

فیلم ظهور افزوده شده دارای درجه کدری (فاگ) و دانه (گرین) بالایی است، در حالی که فیلمی با ظهور کاهش یافته چنان نگاتیوهای تختی میدهد که مناسب هیچ کاغذ رنگی ای نیست. از این رو اصلا عاقلانه نیست که این روشها را صرفا برای جبران کنتراست تصویر چنان که در کار سیاه و سفید رایج است استفاده کنید.

راهنمایی

به عنوان یک راهنمای ساده، زمان ظهور فیلم نگاتیو رنگی را برای یک استاپ (عدد دیافراگم) نوردهی کمتر از حد ۳۰% افزایش دهید، یا زمان ظهور عادی را برای یک استاپ نوردهی بیش از حد ۳۰٪ کم کنید. تمام مراحل دیگر ثابت می مانند. هرگاه فیلم های تصویر رنگینه
ظاهر شده را قضاوت می کنید، هر دو نوع رنگی و تک رنگ، فراموش نکنید نتایج تا خشک شدن کامل نسبتا شیری رنگ و ثابت نشده نشان داده می شوند.

مقالات مرتبط:

منابع نوری و چگونگی استفاده از آنها

یادگیری فرایند فیلم

سنجش نوردهی

ترکیب بندی و فوکوس

بیشتر بخوانید

نور چیست
نور چیست
سایه ها در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی
سایه ها در عکاسی

نمونه کارها

عکاسی از نمای ساختمان
عکاسی از نمای ساختمان
عکاسی از نمایشگاه
عکاسی از غرفه نمایشگاهی
عکاسی تبلیغاتی از دارو
عکاسی تبلیغاتی
عکاسی صنعتی از پیچ و مهره
عکاسی صنعتی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *