مقالات

مشخصات اصلی نور

مشخصات اصلی نور در نورپردازی

 

مشخصات اصلی نور

کیفیت

بهترین روش برای تعریف کیفیت منبع نور از طریق نوع سایه ای ست که از موضوع می افکند ممکن است سایه تند (هارد) و مشخص، یا نرم (سافت) و تدریجی باشد، یا چیزی بین این دو
کیفیت نورپردازی وابسته به اندازه منبع متناسب با فاصله آن از موضوع است. تندترین نور با استفاده مستقیم از کوچکترین و موضعی ترین منبع نور ایجاد می شود، همچون یک نورافکن موضعی (اسپات) یا یک پرتوافکن حبابی، یک فلاش خودکار کوچک، یک چراغ قوه، نور مستقیم خورشید یا ماه یا منبع نوری هماهنگ آنها. (خورشید و ماه به لحاظ اندازه بسیار بزرگ هستند، اما به دلیل فاصله بسیار زیاد شان به صورت یک منبع نسبتا کوچک و متراکم در آسمان در می آیند. تمام این منابع نور به لحاظ شدت و رنگ بسیار متفاوت اند، ولی اگر مستقیم استفاده شوند همه آنها سایه هایی با حواشی تیز می سازند
نرم ترین نور از یک منبع بزرگ و پوشش دار ایجاد می شود. این نور می تواند آسمان تمام ابری یا یک پنجره یخ زده باشد. می تواند یک لامپ یا فلاش باشد با یک منعکس کننده مات سفید با قطر زیاد، یا یک ردیف لامپ لوله ای فلوئورسنت. هر منبع نور تندی با قرار گرفتن یک ورق بزرگ از جنس ماده پخش کننده، مانند کاغذ کالک، بین آن منبع و موضوع یک نور نرم ارائه میدهد. هرچه پخش کننده بزرگتر و نزدیک تر به موضوع باشد نور نرم تری ایجاد می شود. همچنین می توان یک منبع تند را مستقیما به یک منعکس کننده مات مثل یک چتر مخطط سفید، مقوا، سقف یا یک دیوار نزدیک تاباند، و صرفا از نور منعکس شده از آن برای روشنایی موضوع استفاده کرد.
معکوس آن نیز ممکن است. یک منبع نور بزرگ نرم پوشانده شده توسط مقوای سیاه با داشتن فقط یک سوراخ کوچک، نور تند میدهد. در فضای داخلی، اگر پرده های پنجره ای دارای شیشه مات را ببندید، نور نسبتا تندی ایجاد می شود، حتی اگر بیرون ابری باشد
همان طور که اندازه و فاصله منبع نور، کیفیت نورپردازی را تغییر می دهد، ماهیت انعكاسات از سطوح براق موضوعات را نیز تغییر میدهد. منبع نور تند، نور شدید (های لایت) کوچک و درخشان میدهد. نمونه اش نور نقطه ای ریز (کچ لایت) در چشمان پرتره است
فراموش نکنید این نورهای شدید در سطوح براق، اساسا انعكاسات ایینه ای (اسپکولار رفلکشنز) از خود منبعن بنابراین شکل منبع نور را به خود می گیرند. نور شدید (های لایت) از یک منبع نور نمود انعکاسی از یک منبع نور بزرگ پخش شده (دیفیوز) است که هایلایت ضعیف تر و یخ میدهد، که گاهی موجب رقیق شدن رنگ سطح براق زیرین می شود و از غنای بصری آن می کاهد

جهت 

جهت منبع نور مشخص کننده این است که سایه ها بر کجای موضوع و اطراف آن می افتند
اینها به نوبه خود در نمود بافت و شکل (فرم) مؤثر اند. بنابراین یک منبع نور می تواند در
جای اطراف موضوع قرار گیرد، به خصوص زمانی که آزادی حرکت منبع نور را در استودیو دارید، که جهت نورپردازی تنوع نامحدودی می توان به کار برد. اگر اجبار به استفاده از نور ثابت موجود را شما می توانید به عنوان جایگزین موضوع را حرکت یا چرخش دهید، یا شاید با نقشه قبلی زمان درستی از روز را برای کسب نور صحیح خورشید انتخاب کنید. احتمال دارد زمان روز
تاثیری باورنکردنی بر عکس شما بگذارد. اگر قصد تصویرگری از منظره ای با نه فراوان را دارید، عکسی که در نیمه روز می گیرید، تصویری نسبتا تخت و عملا یکنواخت ایجاد می شود، زیرا همه چیز زیر یک نوع نور قرار می گیرند. وقتی از همان صحنه صبح زود هنگام برآمدن آفتاب و یا دیرتر هنگام فرو رفتن آفتاب عکاسی کنید، نور جهت دارتر موجود نورهای شدید و سایه هایی تولید می کند که بافت را آشکار می سازند، طوری که هر برگه بوته برجسته می گردد
اور کلی تمایل ما در پذیرش نورپردازی از بالا به تقلید از آفتاب به عنوان طبیعی ترین شکل ممکن است؛ زیرا، این معمولا موقعیت نور روز است. نورپردازی یک موضوع از پایین متمایل به ارائه اثر ترس، نمایشی دراماتیک حتی تهدید است نورپردازی از جلو وکنار دوربین جزییات را روشن ساخته ، سایه های کمی داده ،بافت را به حداقل رسانده، و شکل (فرم) را تخت کرده است.به نظر می رسد سطوح منعکس کننده به دلیل فلر نور مستقیم برگشته به سوی لنز تخت شده اند. این جلوه را هنگام استفاده مستقیم فلاش بر دوربین نیز میتوان دید
نورپردازی از بالا یایک پهلو به تاکید بر بافت در سطوح رو به دوربین موضوع کمک می کنند، و شکل سه بعدی موضوعات را نشان میدهند.
نورپردازی از پشت از پشت ممکن است یک خط حاشیه ضخیم ایجاد کند که قالبی قوی ارائه میدهد.
اما بیشتر جزئیات موضوع واقع در سایه از بین رفته موجب تخت شدن فرم نیز میشود
تمام این تغییرات جهت، برای هردو منبع نور تند و نرم صادق میباشد ،اما به علت سایه های تیز حواشی با نور تند مشخص تر است.

 

کنتراست

رنگ

بیشتر بخوانید

زاویه دید در عکاسی
فاصله کانونی و زاویه دید لنز
نور چیست
نور چیست
سایه ها در عکاسی صنعتی و تبلیغاتی
سایه ها در عکاسی
زاویه دید در عکاسی
لنزهای عکاسی

نمونه کارها

عکاسی از نمای ساختمان
عکاسی از نمای ساختمان
عکاسی از نمایشگاه
عکاسی از غرفه نمایشگاهی
عکاسی تبلیغاتی از دارو
عکاسی تبلیغاتی
عکاسی صنعتی از پیچ و مهره
عکاسی صنعتی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *